Hemuppgift Städa

 

I centrala innehållet står det;
Mat, måltider och hälsa ·       Planering och organisering av arbetet vid andra uppgifter i hemmet.
Miljö och livsstil

 

·       Några olika miljömärkningar av produkter och deras betydelse.

·       Val och användning av varor som används i hemmet och hur de påverkar miljö och hälsa.

 

Uppgiften har som syfte att få eleverna att förstå att ämnet hem- och konsumentkunskap innefattar inte bara mat och bakning, utan så mycket mer! Uppgift: Du ska planera, genomföra och utvärdera en städuppgift. Du ska städa ett rum i ditt hem. Du ska städa miljövänligt.

Du behöver först läsa på om städtips, hur man städar miljövänligt. Du ska skriva ner planering, ditt genomförande och framställa en liten ”Städfilm”. Du skriver planeringen innan städningen. Nästa lektionstillfälle kommer vi reflektera och diskutera vad du och dina andra klasskamrater kom fram till.

Genomförande och analys skriver du efter städningen. Du kan skriva för hand eller på dator. Skicka städrapport till: yvette.severin@piltradsskolan.se eller lämnas in vid nästa lektion.

 

Frågor du kan ställa dig som exempel i din rapport;

Vilka redskap kan ingå i din grundutrustning?

Hur kan man tänka på miljön när man städar hemma.

Vem städar var hemma hos dig?

Hur ofta tycker du att man ska städa?

Kan du ge några tips hur man kan städa lättare?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.